Magdalena Abakanowicz: pionier van de installatiekunst
Magdalena Abakanowicz (Wikipedia) was een invloedrijke Poolse kunstenares die wereldwijd bekend werd door haar monumentale textiele sculpturen. Haar werk laat de grenzen tussen kunst en natuur vervagen, en haar nalatenschap blijft vele kunstenaars inspireren.
Drieluik – Groots, groter, grootst
Het verhaal van Abakanowicz en haar indrukwekkende werk wordt dit voorjaar gepresenteerd in Brabant op drie locaties: Het TextielMuseum, Het Noordbrabants Museum en het provinciehuis Noord-Brabant. De tentoonstelling met de titel Groots, groter, grootst – Magdalena Abakanowicz biedt een unieke kans om meer te ontdekken over haar kunst en haar invloed op de wereld van de installatiekunst. Het onderdeel Everything is made of fiber vormt een belangrijk aspect van deze expositie. Meer informatie is te vinden op de overkoepelende website www.grootsinbrabant.nl.
Haar werk en visie
Abakanowicz (1930 – 2017) veroverde de kunstwereld met haar gedurfde, textiele sculpturen die vaak het menselijke lichaam verbeeldden. Ze was gefascineerd door de textuur van natuurlijke vezels, wat haar werk zowel een tactiele als visuele dimensie gaf. Ze plaatste haar sculpturen vaak midden in de ruimte, waardoor een ‘omgeving’ ontstond die de toeschouwer omhulde. Met deze aanpak was ze een pionier van de installatiekunst, en haar werk roept belangrijke thema’s op die nog steeds relevant zijn in de hedendaagse discussie over mens en natuur.
Wereldwijd impact
Abakanowicz reisde de wereld rond om haar tentoonstellingen zelf in te richten, wat haar kunst nog persoonlijker maakte. Ze liet een indrukwekkend en breed oeuvre na, dat blijft resoneren met zowel het publiek als andere kunstenaars.
