Plekgedicht ‘Een nest, een mand’ is te vinden in het Burgerijpad in Tilburg en is onderdeel van kunstproject On-Site Poetry. Het werk is in 2013 op een pand in het pad aangebracht.
Het gedicht is op het pand uitgewerkt in drie alinea’s waarvan de eerste regel telkens is uitgewerkt in een vet lettertype en een donkerde kleur dan de regel eronder. De toenmalige bewoners van het pand gaven opdracht voor het plaatsen van het gedicht op het pand. In het gedicht verwijst Nick J. Swarth naar: de opdrachtgevers, de familienaam, de plek van het huis en de thematiek van thuiszijn.
De tekst van het Plekgedicht ‘Een nest, een mand’ luid als volgt:
Een nest, een mand
Een huis, een landEen plek, een pad
Een tuin, een stadEen stam, een boom
Een vrucht, een droom
Over On-Site Poetry
On-Site Poetry is een kunstproject van de schrijver Nick J. Swarth en typografie ontwerper Sander Neijnens. Samen maken ze gedichten die geïnspireerd zijn op de specifieke locatie waar het kunstwerk tentoon wordt gesteld. De gedichten van On-Site Poetry worden gemaakt als kunstwerken in de openbare ruimte. De kunstwerken van On-Site Poetry worden voornamelijk ingezet bij dode muren. Burgers weten de kunstwerken enorm te waarderen.
Over Nick J. Swarth
Nick J. Swarth geboren in Tilburg op 18 februari in 1959 is een Nederlandse schrijver-dichter. Nick J. Swarth, name of choice van de Nederlandse dichter en performer J.A.W.M. Geerts Ook gekend als X-burger Swarth en Störsender Swarth. In die laatste gedaante neemt hij in het guerrilla rock trio Betonfraktion de stem voor zijn rekening. Daarnaast opereert hij bij gelegenheid als ‘juffrouw’ Janine Ensslin. In werd 2005 Swarth benoemd tot stadsdichter van Tilburg, dat hij omdoopte tot X-Burg. Hij was niet zozeer geïnteresseerd in de waan van de dag, maar meer in het wezen van de stad, die hij daarom ook X-burg doopte. Het is Tilburg, maar eigenlijk ook elke andere stad. De inwoner van die deels realistische, deels fictieve stad is dan een X-burger. Over zijn poëzie zegt Nick Swarth: “Het dichterschap doet recht aan de absurditeit van het bestaan, omdat het even zinloos is als dat bestaan zelf.” De stad als sociaal en planologisch fenomeen speelt een prominente rol in zijn werk. Hij ziet “een gedicht als een straat: een conglomeraat van sferen, een deels door willekeur ingegeven verband, dat niet in zijn geheel te bevatten valt. Onze samenleving is erg gericht op verstandelijk begrijpen. Anders dan een beeld, of een akkoord, is tekst meteen geladen met betekenis. Maar dit causale verstaan, waarin de taal een vehikel voor de rede is, is maar één manier van begrijpen. Ik zoek naar een andere wijze van uitdrukken. Ik gebruik retorische technieken, waarbij me elk denkbaar register ter beschikking staat, om te raken aan iets onzegbaars.
Over Sander Neijnens
Sander Neijnens geboren in Valkenswaard in 1957 is een (typo)grafisch ontwerper die woont en werkt in Tilburg. Neijnens belangrijkste activiteiten zijn gecentreerd rond het gebied van de typografie. Naast werk in opdracht schrijft en publiceert hij boeken over specifieke onderwerpen, zoals het ontwerpen van nummers op voetbalshirts en het betoverende geluid van de Giulietti-accordeon.