Amol K Patil
Vanaf zaterdag 5 oktober 2024 toont de Indiase kunstenaar Amol K Patil (Mumbai, 1987) zijn aangrijpende en poëtische werken in de nieuwe vleugel van De Pont. Patil, recent resident aan de Rijksakademie, heeft al erkenning gekregen met zijn werk dat als een van de hoogtepunten van de 15e Gwangju Biënnale in Zuid-Korea wordt beschouwd. Zijn oeuvre is diep geworteld in het hiërarchische Indiase kastenstelsel en richt zich op de sociale ongelijkheid, vooral de dalits: de kastelozen die tot de laagste sociale klassen behoren. Door middel van intieme, schaars verlichte sculpturen, tekeningen en video’s, maakt hij hun erbarmelijke positie voelbaar. Handen en voeten symboliseren de arbeid die deze mensen verrichten, en benadrukken hun onzichtbare plek in de stad.
Chawl-architectuur
In zijn tentoonstelling “Whispers of the Dust” laat Patil zich inspireren door de chawl-architectuur van Mumbai. Deze vervallen gebouwen, oorspronkelijk gebruikt als gevangenis, boden jarenlang onderdak aan fabrieksarbeiders. De muren zijn doordrenkt van verhalen van vele generaties. De grillige barsten en butsen in de wanden worden weerspiegeld in zijn sculpturen. Bovendien speelt het meubilair van gemeentekantoren een rol in zijn installaties, waarbij bureaulades gevuld zijn met zand en stof dat lijkt te fluisteren.
Powada
Patil zet een scherpzinnige familietraditie voort, met een vader die avant-gardistisch toneelschrijver was en een grootvader die powada vertolkte. Deze eeuwenoude vorm van poëzie en zang, vaak gebruikt door dalits, uit kritiek op sociale en politieke omstandigheden. In zijn installaties zijn powada’s te horen en te lezen, zowel van bekende dichters als uit zijn eigen familiearchief.
Najaar in De Pont
De Pont besteedt dit najaar aandacht aan niet-westerse kunstenaars. In combinatie met de tentoonstelling “War and Peace: A Poetics of Gesture” van de Colombiaanse Beatriz González, worden vergeten geschiedenissen belicht en krijgen mensen aan de marge van de samenleving een stem via de kunst.